fredag 17 april 2015

Aktier och fonder

Jag har länge sparat pengar i fonder och sett pengarna växa. Ett väldigt trevligt sätt att tjäna pengar, nästan helt passivt. Det passar bra in i mitt kommande nedväxlade liv tänker jag. Nu funderar jag på att börja investera lite i aktier också. Med betoning på funderar.

För det känns lite läskigt. Först är det i alla fall för mig en stor tröskel bara att komma igång. Jag känner att jag behöver läsa på mer om hur allt fungerar. Jag behöver ha mer kunskaper för att kunna välja vilka aktier jag ska köpa än vad som krävs när jag väljer fonder. Som belöning kan jag om jag är skicklig och har tur få hög avkastning på mina pengar. Eller så blir det pannkaka av alltihop. Risken känns större med aktier än med fonder. I alla fall känns det så för mig.

Så jag kanske ska hålla mig till fonderna? Sedan årsskiftet har jag i alla fall det mesta sparandet i fonder genom ett investerinssparkonto (ISK) som gör att jag kan byta och sälja hur jag vill utan att behöva skatta för vinsterna som man måste om man har fonder på "vanligt" sätt. Det har gjort att jag följer dem mer noggrant och håller koll på hur det går.

Jag får fundera vidare på det här med aktier. Har i alla fall laddat ner några poddar om ämnet och beställt några böcker på biblioteket. Vi får se om jag tycker det är mödan värt helt enkelt. Tills dess kör jag på med fonderna och försöker tjäna några slantar även på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar