söndag 19 april 2015

Steg i rätt riktning vecka 16

Helt enkelt några av de bra grejerna vi gjort denna vecka, små steg mot ett förändrat liv:

-Vi har blivit bättre på att äta av det vi redan har hemma och undvika att köpa lunch ute. Att skrapa ihop en matlåda även fast det inte blev så jättemycket mat kvar går ju faktiskt om man lägger till grönsaker eller bröd. Det är förstås ännu bättre om man lagar tillräckligt mycket mat från början så det räcker till minst två luncher också men det är inte alltid vi får till det. Eller så överraskar barnen med att äta dubbelt så mycket som vanligt. Man vet aldrig riktigt med dem. Men färre uteluncher har det helt klart blivit och det är bra!

-Vi har sålt en bilbarnstol och en babysitter till en bekant. Det räcker med tre barn för oss och vi behöver platsen i förrådet och pengar betydligt bättre än prylar vi inte använder. Vill bli bättre på att sälja grejer!

-De dagarna jag jobbar hemifrån på eftermiddagarna har jag lovat mig själv att ta cykeln och hämta tvåan och trean på skola respektive förskola. Det har jag hållit och gjort två gånger denna vecka, trots ösregn båda dagarna. *klappar mig själv på axeln*. Försöker tänka att varje gång vi startar bilen flyger pengarna iväg genom avgasröret, får liksom upp en bild av det i huvudet :-) och då är det lättare att verkligen ta cykeln de korta sträckorna.

-Min man har bytt till sommardäck på båda bilarna själv. Det var gratis! :-)

-Vi har gjort i ordning odlingsbäddarna i köksträdgården i helgen och sått en första omgång med sallad, morötter, dill mm. Har mest sått fröer vi hade kvar sedan förra året. Har bara kompletterat med några påsar för runt en hundring. I några månader varje sommar är vi i princip självförsörjande på grönsaker och potatis.


-Jag skriver här och bloggen hjälper mig verkligen att hålla fokus på att leva mer ekonomiskt. Det känns både kul och oerhört nyttigt att behöva formulera mina tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar