lördag 25 april 2015

Inget mer unnande

Jag är expert på att unna mig grejer. Speciellt saker att äta. Som om jag har en hektiskt jobbdag med företaget och många kundbesök inbokade så brukar jag "unna mig" att köpa sushi till lunch. Eller om jag har en riktigt jobbig dag av någon anledning som kanske att jag sovit dåligt, barnen är sjuka, stress, pms eller vad det nu kan vara. Då är jag världsbäst på att unna mig en chokladkaka, eller hämtmat eller chips i soffan framför tv:n på kvällen eller vad det nu kan vara.

Men nu får det vara nog! Allt detta unnande är ju skitdyrt. Vi har bestämt att vi inte ska spara in på mat. Vi lagar oftast mat från grunden och köper ekologiskt mat så mycket som möjligt. Det får kosta. Det är viktigt för oss att barnen äter bra mat. Men "unnandet" innebär ganska mycket utgifter för mat och onyttigheter som egentligen inte behövs. Det är inte mat. Det är någon sorts tröst. Onödigt.

Anledningen att jag skriver detta inlägg var att jag unnade mig själv att slippa laga mat idag. Jag har jobbat på lönejobbet idag och var fruktansvärt trött efter det. Maken åkte när jag kom hem iväg på en jobbresa som innebär att jag ska vara själv med barnen i nästan en vecka. Så var det dags för middag och jag orkade inte laga. Vi hade inte riktigt planerat för detta så det fanns inte riktigt något snabblagat hemma. Och inget färdigt i frysen.

Så vi åkte och hämtade mat på Gyllene Måsen. Och nu sitter jag här efter att ha ätit hamburgare och inser att om vi istället kunde ha ätit havregrynsgröt och mackor med kokt ägg till middag så kunde jag ha satt in 200kr i en fond. Det är ett annat sätt att unna sig. Att spara mer. Det ska bli min nya "tröst", visst låter det som en bra idé!?! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar